4 Bevorderings- en slagingsregeling |Rapportage & Beoordeling PrO

Rapportage & Beoordeling PrO

Op de afdeling praktijkonderwijs beoordelen we op competenties. Dat betekent dat we kijken of een leerling basisvaardigheden beheerst en toepast in verschillende situaties.

We willen dat leerlingen zich bewust zijn van hun eigen traject en we stimuleren dat leerlingen kritisch naar hun eigen handelen en werk kijken. Daarvoor hebben we diverse zelfbeoordelings-instrumenten. Leerlingen verzamelen bewijzen, reflecties en beoordelingen in hun portfolio. Tijdens coachingsgesprekken bespreekt de mentor de inhoud van het portfolio met de leerling en wordt er gekeken waar de leerling in zijn leertraject staat.


Het geheel van didactisch en pedagogisch handelen wordt vastgelegd in een Individueel OntwikkelPlan (IOP). De mentor bespreekt het IOP met ouders tijdens het IOP/oudergesprek. Het IOP wordt door leerling, ouder/verzorger en mentor ondertekend voor besproken.

We hebben twee keer per jaar een rapport. Het rapport laat zien op welk niveau de competenties beheerst worden. Daarnaast toetsen we twee keer per jaar het niveau van de basisvaardigheden bij Nederlands en Rekenen. De resultaten van die Jij-toetsen en de competenties worden in het IOP opgenomen en besproken tijdens de IOP/oudergesprekken.


Diplomering praktijkonderwijs

Praktijkonderwijs kent geen eindexamens. Leerlingen ontvangen een diploma als zij het praktijkonderwijs succesvol hebben doorlopen en dit kunnen laten zien met portfoliobewijzen. De afspraken over diplomering zijn verzameld in het diplomareglement PrO.

Terug naar de inhoudsopgave