2 Organisatie en opbouw van de school |Opbouw

Opbouw

Het Fioretti College is een school voor mavo, vmbo en pro. Mavo staat voor middelbaar algemeen vormend onderwijs, vmbo staat voor voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs en PrO staat voor praktijkonderwijs. Binnen de school kunnen leerlingen alle leerwegen van het vmbo volgen.

De afdeling mavo-vmbo kent de volgende leerwegen:

  • De beroepsgerichte route met daarin de leerwegen basisberoepsgericht en kaderberoepsgericht;
  • De mavo (Theoretische Leerweg en Gemengde Leerweg (GL)).
  • De leerlingen van klas 3 en 4 (bovenbouw basis en kader) kunnen kiezen uit zes beroepsgerichte profielen: PIE, BWI, M&T, HBR, E&O en Z&W.

Studierichtingen profiel Techniek

Produceren, Installeren & Energie (PIE)

Produceren, Installeren en Energie is een combinatie van metaal- en elektrotechniek. In het beroepsgerichte deel volg je dus lessen in zowel elektrotechniek als metaaltechniek. Je leert omgaan met gereedschappen, machines, ICT en technologie.

Bouwen, Wonen & Interieur (BWI)

Je volgt lessen in timmeren, metselen, schilderen en grafische technieken. Je leert omgaan met gereedschappen, machines, veiligheidsvoorschriften, constructie-technieken en het schetsen en tekenen van constructies. Ook leer je werken met (grafische) computerprogramma's. Kaderleerlingen maken o.a. kennis met bouwprocessen en ontwerpen.

Mobiliteit & Transport (M&T)

We besteden aandacht aan de gehele branche, zoals garages, carrosseriebedrijven en tankstations. Je leert hoe een motorvoertuig in elkaar zit en hoe je daaraan kunt werken. Ook leer je hoe wij én onze spullen, nu en in de toekomst, het beste van A naar B kunnen komen.

Studierichtingen profiel Economie

Horeca, Bakkerij & Recreatie (HBR)

In en om ons schoolrestaurant leer je koken, serveren, broodbakken en banketbakken. Ook is er in het lesprogramma aandacht voor toerisme en recreatie.

Economie & Ondernemen (E&O)

Belangrijke onderdelen die te maken hebben met het werken in de sector economie komen aan bod. Dat zijn traditionele onderdelen als administratieve en commerciële vaardigheden, maar ook nieuwe onderdelen als mode en design, het maken van een webshop, logistiek en ICT. De leerling leert en ervaart wat het betekent om ondernemend te zijn.

Studierichting profiel Zorg & Welzijn

Zorg & Welzijn (Z&W)

Bij Zorg & Welzijn maak je met behulp van opdrachten kennis met zorg, welzijn, dienstverlening, sport en beweging. Aan bod komen verzorgende beroepen en assisterende beroepen in de welzijnssector.

Basisberoepsgerichte leerweg

Leerlingen die graag praktijk doen en daar ook goed in zijn, vinden in deze route hun uitdaging. Het diploma geeft recht van instroom in niveau 2 van het middelbaar beroepsonderwijs (mbo).

Kaderberoepsgerichte leerweg

Leerlingen die theoretisch wat meer aankunnen, redelijk goed kunnen leren, maar liever praktijk doen, vinden in deze route hun uitdaging. Het diploma geeft recht van instroom in niveau 3 of 4 van het middelbaar beroepsonderwijs (mbo).

Mavo

Leerlingen die echt theoretisch bezig willen zijn en examen in 7 vakken (inclusief wiskunde) willen en kunnen doen, vinden hier hun uitdaging. Voor de vierdejaars leerlingen bieden we de Gemengde Leerweg (GL) aan met praktijkvak D&P en de Theoretische Leerweg (TL) met het keuzevak T&T of D&P.

Het diploma geeft recht op doorstroom naar niveau 3 of 4 van het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) of de havo. Binnen dat vak krijgen leerlingen ICT-gestuurde opdrachten en projecten waarin alle profielen (Techniek, Economie en Zorg & Welzijn) aan bod komen. Leerlingen met Nask in het pakket kunnen in plaats van Dienstverlening & Producten ook kiezen voor het vak Technologie & Toepassing (T&T).


Combinatieklassen

Voor leerlingen waarvan het nog niet helemaal duidelijk is of zij een bepaald niveau aankunnen, zijn er de combinatie-klassen. Op het Fioretti College zijn dat de combinatieklassen basisberoeps-praktijkonderwijs en mavo-kaderberoeps. Op het Zwijsen College is dat de combinatieklas havo-mavo. In alle combinatieklassen wordt les gegeven op het eerstgenoemde niveau.

In de loop van het eerste jaar bepaalt de school samen met de leerling en zijn of haar ouders welke vervolgroute de meest geschikte is. In het geval van de combinatieklassen basis-PrO of mavo-kader blijven de leerlingen op het Fioretti College. In het geval van de combinatieklas havo-mavo blijven de leerlingen die doorstromen naar havo op het Zwijsen College. Leerlingen die doorstromen naar mavo maken de overstap naar het Fioretti College. 

Koersklassen

Voor leerlingen die een complexe ondersteuningsvraag hebben en die nog niet meteen de stap naar de reguliere klas kunnen maken, is er de mogelijkheid om te starten in een koersklas. Plaatsing in een koersklas gebeurt altijd na uitgebreid overleg en nadat een verwijzingscommissie hier toestemming voor heeft gegeven. Op het Fioretti College hebben we binnen het vmbo in iedere jaarlaag één koersklas.

Tweejarige brugklas

De nieuwe brugklasleerlingen hebben in groep 7 en groep 8 in hun onderwijs regelmatig de nadelen van de Coronacrisis ervaren. Daarom zal er bij deze nieuwe lichting sprake zijn van een tweejarige brugperiode en wordt dus pas in de loop van het tweede jaar samen met de leerling en de ouders bepaalt welke vervolgroute de meest geschikte is.

Academische opleidingsschool

Goede leraren vormen de sleutel voor goed onderwijs. Het is dan ook belangrijk te investeren in de opleiding en de professionalisering van onderwijsgevenden. Het Fioretti College is een Academische Opleidingsschool.  Dat wil zeggen dat we deel uitmaken van de Academische Opleidingsschool Noord-Oost-Brabant (AOS-NO) van Ons Middelbaar Onderwijs. Dat is een partnerschap van zes lerarenopleidingen en tien scholen voor voortgezet onderwijs. 

De AOS-NO wil zich vanuit een gezamenlijk belang inzetten voor krachtige opleidingstrajecten voor studenten die zich voorbereiden op het leraarschap en voor leraren die al in de onderwijspraktijk werkzaam zijn. Het onderzoek naar de dagelijkse praktijk vormt daarvoor de basis, waarbij het beter zicht krijgen op het leren van de leerling voorop staat. Op deze wijze willen we blijven werken aan de onderwijskwaliteit, aansluitend bij de behoeften van de leerlingen en de maatschappij.

Terug naar de inhoudsopgave