1 Visie |Fioretti College

Fioretti College

Identiteit

De naam van het Fioretti College is ontleend aan het boek ‘I Fioretti di San Francesco’. Dit boek dateert uit de eerste helft van de veertiende eeuw en bevat een verzameling getuigenissen over Franciscus van Assisi (Bloemlezingen uit de werken van Franciscus). De naam Fioretti omvat daarmee een eenvoudig en aansprekend concept, ontleend aan de Franciscaanse levensfilosofie. De verschillende vormen van voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs en praktijkonderwijs vormen op ons college een kleurrijk boeket waar we erg trots op zijn.

Visie en mission statement

Het Fioretti College staat midden in de gemeenschap. We kennen onze leerlingen, hun ouders en de scholen waar ze vandaan komen en naartoe gaan. We onderhouden goede contacten met de toekomstige werkgevers van onze leerlingen en geven met hen vorm aan betekenisvol onderwijs. Het Fioretti College is zich bewust van zijn rol binnen de veranderende maatschappij en leidt leerlingen op tot zelfbewuste burgers, met aandacht voor duurzaamheid, diversiteit en een gezonde leefstijl. Respect en aandacht voor elkaar is hierbij een vanzelfsprekendheid en dat is zichtbaar in ons gedrag, onze taal en het nakomen van gemaakte afspraken. Daar zijn we samen verantwoordelijk voor en daar geven we elkaar ook feedback op.

We stimuleren onze leerlingen én medewerkers om hun talenten te ontdekken en bieden het juiste voedingsklimaat om deze verder te ontwikkelen. We erkennen daarbij het belang van een sterke ondersteuningsstructuur waarbij we voor iedere leerling en medewerker een veilige leer- en werkomgeving garanderen. Bovendien verwachten we van onze leerlingen en medewerkers een actieve houding met betrekking tot hun eigen leerproces.

Het onderwijs en de leerlingbegeleiding is ronduit goed te noemen op het Fioretti College. We volgen nieuwe didactische en technologische ontwikkelingen en passen deze toe in ons onderwijs. Mede hierdoor houden we de bestaande kwaliteit meer dan op orde. Daarbij maken we eenduidige en coherente beleidskeuzes die meerwaarde hebben voor onze leerlingen. Keuzes die toekomstgericht en ondernemend zijn en tegelijkertijd aansluiten bij hetgeen we al zijn en hebben.


Dit brengt ons tot het volgende mission statement, dat voor iedere bezoeker, leerling of medewerker bij binnenkomst op twee plaatsen zichtbaar op de muur geprojecteerd is: 

Elkaar kennen en erkennen
Weten waar je vandaan komt én naartoe gaat
Op het Fioretti wordt meerwaarde gecreëerd
en geanticipeerd op de toekomst
Een school die je uitdaagt tot presteren
Geborgen, duurzaam en vooruitstrevend
Samen werken aan wat je wilt en kunt
Dát is leren op 't Fioretti 

Hier maken we ons sterk voor en hier mag u ons op aanspreken.


Burgerschapsvorming in ons curriculum

Bij burgerschapsonderwijs draait om drie begrippen: democratie, participatie en integratie. Zij kunnen niet zonder elkaar. Dit vertaalt zich in het actief meedoen aan de samenleving, deel ervan willen zijn en er een positieve bijdrage aan leveren. De democratie verliest haar legitimiteit als burgers hun mening niet laten horen en hun invloed niet aanwenden. Zonder sociale cohesie bestaat de samenleving niet, doet niemand mee en werkt democratie niet.

De school is hierin een belangrijke oefenplaats. Door betekenisvolle burgerschapservaringen aan te bieden en met elkaar (morele) dilemma’s te bespreken, leiden wij onze leerlingen op tot kritische burgers die bewust maatschappelijke keuzes maken en kunnen functioneren in de maatschappij. Dit vindt plaats in de eigen klas en bij elk vak. Ook zijn er (actuele) maatschappelijke projectdagen of thema’s in de school, waar we actief aan meedoen. We werken aan wereldburgerschap door het leggen van verbanden tussen onszelf en anderen, in de regio, het eigen land of de hele wereld.

Internationalisering

Internationalisering is bij uitstek een mogelijkheid om vorm en inhoud te geven aan Europees en internationaal burgerschap. Leerlingen bewegen zich digitaal of fysiek actief buiten de eigen landsgrenzen. Zo ontwikkelen zij nieuwe competenties en leren over de leefwereld van leeftijdsgenoten in het buitenland. Ze passen hun talen toe tijdens samenwerkingsprojecten over Europese en internationale onderwerpen. 

Maatschappelijke stage (MaS)

Goed onderwijs bereidt leerlingen voor op hun rol in en bijdrage aan de samenleving. De Maatschappelijke Stage (MaS) houdt in dat jongeren vrijwilligerswerk doen tijdens hun middelbare schoolperiode. Dat is goed voor anderen en voor hun persoonlijke ontwikkeling. Tijdens de stage merkt de leerling dat zijn of haar inzet ertoe doet en dat de samenleving is wat je er met anderen van maakt. De MaS stimuleert kennismaking met ‘de ander’ al op jonge leeftijd. En wat ook belangrijk is: de maatschappelijke stagiair(e) van vandaag kan de vrijwilliger van morgen worden! De MaS kan zodoende een positieve bijdrage leveren aan de sociale samenhang en is burgerschap zoals het is bedoeld. Niet voor niets dat het Fioretti College de Maatschappelijke Stage van groot belang acht.

De MaS bestaat uit binnenschoolse en buitenschoolse activiteiten. Aan het eind van leerjaar 3 moet elke leerling minimaal 10 uur stage hebben gelopen en de MaS naar behoren hebben uitgevoerd. Als dat niet het geval is, kan een leerling niet bevorderd worden naar leerjaar 4.

 

Terug naar de inhoudsopgave