5 Leerlingenbegeleiding |Begeleiding bij het leren

Begeleiding bij het leren

Leraren

De belangrijkste en meest directe begeleiding krijgen de leerlingen van de vakleraren tijdens de les. Het onderwijs is zo ingericht dat extra begeleiding zoveel mogelijk binnen de les gegeven wordt.

Remedial Teaching

Onze remedial teachers houden zich bezig met de begeleiding van leerlingen met specifieke problemen als dyslexie en rekenproblemen. Zij zijn geschoolde specialisten op dit gebied en geven naast individuele begeleiding aan de leerling ook ondersteuning aan de leraren en mentoren.

Taal & Rekenen

Taalbegrip is voor veel leerlingen een belangrijke basisvaardigheid. Zowel in de boeken als in de lesinstructie kan het voorkomen dat de leerling opdrachten niet kan maken omdat hij of zij de taal niet begrijpt of omdat de taal niet aansluit bij zijn of haar eigen belevingswereld. Daarom is er een extra uur Taal voor de mavo-vmbo leerlingen in leerjaar 1 en 2. Daarnaast krijgen de leerlingen in leerjaar 1 uur extra Rekenen zodat de basisvaardigheden waarop veel andere vakken zijn gebaseerd geautomatiseerd zijn.

NT2

Voor een aantal leerlingen van het Fioretti is Nederlands niet de moedertaal, maar hun tweede taal. Dit maakt het moeilijk om de schooltaal goed te begrijpen. Deze groep leerlingen wordt wekelijks ondersteund door de NT2-coaches.

Ondersteuning leren plannen, leren en organiseren

Met de start op het voortgezet onderwijs komt er voor leerlingen een nieuwe taak bij: het plannen en organiseren van het huiswerk. Binnen de mentorlessen wordt er aandacht besteed aan studievaardigheden zoals het leren voor toetsen, het maken van opdrachten, plannen, samenwerken etc.

Tijdens de mentorlessen wordt hier aandacht aan besteed, maar voor een aantal leerlingen is dit niet voldoende. De leerling zelf, mentoren, vakleraren en ouders/verzorgers kunnen dit aangeven bij de ondersteuningscoördinator van de betreffende afdeling. Vanuit Team Ondersteuning Fioretti kan individueel of in groepsverband ondersteuning op maat worden ingezet. Er is daarnaast de mogelijkheid om op de dinsdag- en donderdagmiddag gebruik te maken van huiswerk maken onder begeleiding op school van 13.30 uur tot 16.00 uur.

Terug naar de inhoudsopgave