5 Leerlingenbegeleiding |Begeleiding sociaal-emotioneel

Begeleiding bij het sociaal-emotioneel functioneren

Er kunnen allerlei factoren zijn die ervoor kunnen zorgen dat een leerling (even) wat minder lekker in z’n vel zit. Problemen in de thuissituatie, geen aansluiting bij klasgenoten, slechte leerprestaties, faalangst, een verhuizing. Wanneer een leerling behoefte heeft om een probleem te bespreken, kan hij of terecht bij de eigen mentor, de ondersteuningscoördinator of de teamleider. Daarnaast hebben we ook op dit gebied meer specialistische hulp in huis.

Faalangstreductietraining

Wanneer een leerling last heeft van faalangst, kan hij of zij uitgenodigd worden om mee te doen aan een faalangstreductietraining. De training wordt door eigen, daarvoor opgeleide, medewerkers gegeven.

Training sociale vaardigheden

Tijdens de reguliere lessen op het Fioretti College besteden we de nodige aandacht aan sociale vaardigheden: Hoe ga je met elkaar om? Hoe geef of ontvang je kritiek? Hoe los je conflicten op? Zit je lekker in je vel? Alle leerlingen krijgen in de brugklas het programma Rots & Water aangeboden. In sommige gevallen kan het helpend zijn om op school mee te doen aan een extra training, zoals sociale vaardigheden of het versterken van het zelfbeeld. Daarnaast bieden we op maat Transparant (door middel van een creatieve werkvorm in gesprek met elkaar), KIES (kinderen in echtscheidingssituaties ), Meidenvenijn, Rouwverwerking en Girls Talk & Boys Talk aan. De trainingen worden door eigen gecertificeerde medewerkers verzorgd, de training gericht op ondersteuning van emotionele problematiek wordt in samenwerking met Basisteam Jeugd en Gezin op school aangeboden.

Training Omgaan met examenvrees

Te weinig zelfvertrouwen kan een leerling in spannende situaties stress geven. Met name in de examentijd, wanneer de druk erg groot wordt, kan dat zeer lastig zijn. Vandaar dat er op school ook een training Omgaan met examenvrees wordt aangeboden.

Transformatieve school

Vorig schooljaar zijn we gestart met een intensief programma ‘De Transformatieve School’ onder leiding van grondlegger Iliass El Hadioui. Binnen dit professionaliserings- en cultuurveranderingsprogramma voor scholen, wordt ingegaan op de effecten van een diverse buitenschoolse leefwereld in de schoolcultuur. In het bijzonder ligt de focus op de mismatch tussen deze culturen.  De straat- en thuiscultuur komt de school binnen, waarbij we zien dat niet alle leerlingen makkelijk kunnen voegen naar de gewenste schoolcultuur en de bijbehorende normen en waarden. 

Om een positieve verandering te bewerkstelligen zijn we gestart met verschillende sessies waarbij we input van leerlingen, leden van het ouderpanel en afgevaardigden vanuit ieder team hebben gevraagd om een goed beeld te krijgen van gewenste veranderingen binnen de school. Dit zodat we een nog betere leeromgeving kunnen gaan creëren voor de toekomst, waarin alle leerlingen zich nog beter kunnen gaan ontwikkelen. Dit schooljaar zullen we hier verder mee aan de slag gaan.

 

Terug naar de inhoudsopgave