Tweedejaarsleerlingen van het Fioretti College hebben de afgelopen acht weken hard gewerkt aan het duurzaamheidsproject Let’s Re-Use. Op woensdag 26 februari presenteerden 90 enthousiaste leerlingen hun creaties, allemaal gemaakt van hergebruikte materialen.
Het project werd afgetrapt met een scrap-workshop van de Ontdekfabriek. In de weken erna zijn leerlingen tijdens het vak Mens & Natuur op een praktische manier aan de slag gegaan met de ‘Onderzoeken en Ontwerpen – methode’. Ze mochten zelf bedenken welk product ze wilden maken en welke materialen ze daarvoor wilden gebruiken, zolang deze maar een tweede leven kregen. Het proces vroeg niet alleen om creativiteit, maar ook om een praktische aanpak: van materiaalkeuze en toepassing tot het testen van de functionaliteit. Centraal in het project stonden procesgericht leren, duurzaamheid en zelfstandigheid. Met behulp van een gestructureerd stappenplan van de Ontdekfabriek werkten de leerlingen stap voor stap toe naar hun eindproduct. Van een eerste idee en moodboard tot brainstormsessies over materiaalgebruik, schetsen, prototyping en uiteindelijk de presentatie van het eindresultaat.
Tijdens de presentatie konden bezoekers stemmen op hun favoriete creatie. De leerlingen verrasten het publiek met originele ontwerpen die dicht bij hun belevingswereld lagen, zoals telefoonhouders, tassen en sieraden, maar ook een drumstel en een vogelhuisje. Materialen als plastic flessen, spijkerstof, hout en cd’s kregen zo een tweede leven. De felgele telefoonhouder won de publieksprijs, terwijl de juryprijs, uitgereikt door de Ontdekfabriek, ging naar een prachtig vogelhuisje.
‘Voor de leerlingen was het spannend om hun producten te presenteren, maar vooral leerzaam en leuk! Ze kregen de kans om hun werk te tonen aan ouders en andere belangstellenden. Ook scholen uit de regio kwamen een kijkje nemen, omdat ze dit project mogelijk ook willen integreren in de lessen,’ vertelt Kevin De Koning, onderwijsassistent op het Fioretti College.